Det bør noteres at engelsk først er obligatorisk fra 3. klasse i folkeskolen.
”Formålet med undervisningen i engelsk er, at eleverne tilegner sig sproglige og kulturelle kundskaber og færdigheder, således at de kan anvende engelsk som kulturteknik i forskellige sammenhænge, udvikler bevidsthed om sprog og sprogtilegnelse og opnår indsigt i det engelske sprogs globale rolle”
Centrale kundskabs- og færdighedsområder:
Undervisningen er rettet imod, at eleverne opnår en sprogforståelse for faget engelsk. Eleverne skal i skoleåret blive fortrolige med familie, dyr, farver, mad, tøj, kropsdele og den anderledes kultur. Igennem en masse sproglige lege skal eleverne blive i stand til at sige og huske mindre sætninger.
Aktiviteter:
Hovedvægten vil ligge på det mundtlige arbejde med udgangspunkt i opgavehæfterne
Emneområderne vil være dagligdags, virkelighedsnære og ofte bekendte.
Kommunikationslege (spørgsmål og svar)
Skriftligt arbejde med ord
Faglige mål:
Eleverne kan forstå nogle få sætninger
Eleverne får en fornemmelse for sproget – almen sætningsopbygning
Eleverne opbygger et lille ordforråd – hvoraf en del vil være passivt
Eleverne kan udtale de gngse engelske fonemer og gøre sig forståelige
Temaer i undervisningen:
I løbet af året vil eleverne blive præsenteret for følgende temaer:
My body
Animals
Numbers
Food
My house
My clothes
Halloween
Christmas
Easter
Undervisningsmateriale:
English Adventure
Break
Let´s do it
Undervisningsmetoder:
Vi vil forbinde leg med læring ved at spille, synge og lave sjove opgaver /lege. Børnene vil også få små grammatik øvelser i løbet af året. Der vil ligeledes blive brugt tavleundervisning, tv, computere og lytteøvelser.
Lektier:
Lektiemængden vil ikke være stor, da faget stadig er forholdvis nyt.
Evaluering og kvalitetssikring:
En måde at evaluere undervisning og elevernes fremgang, vil blive gjort igennem små simple grammatikøvelser, samt lege, der vil ligeledes blive lavet evalueringark efter hvert emne.
Der tages forbehold for ændringer.