Fagets formål
(da faget nu er en del af natur/teknik andvendes uddrag af formål for dette fag)
Eleverne opnår indsigt i vigtige fænomener og sammenhænge samt udvikler tanker, sprog og begreber om natur og teknik, som har værdi i det daglige liv. (Fælles Mål stk. 1)
Undervisningen skal vedligeholde og fremme elevernes glæde ved at beskæftige sig med natur (og teknik), livsbetingelser og levevilkår samt deres lyst til at stille spørgsmål og lave undersøgelser både inde og ude. (stk. 2)
Undervisningen skal medvirke til, at eleverne udvikler forståelse for samspillet mellem menneske og natur i deres eget og fremmede samfund samt ansvarlighed over for miljøet som baggrund for engagement og handling. (stk.3).
Trinmål efter 4. klassetrin
Den nære omverden
Kende flere navne på dyr og planter samt de vigtigste kendetegn, der henfører dem til systematiske grupper.
Kende dyrs og planters forskellige levesteder og livsbetingelser, herunder behov for føde, luft, lys, vand og temperatur.
Stille spørgsmål til planters og dyrs bygning og levevis ved brug af begreberne fødekæde, tilpasning, livsbetingelser.
Den fjerne omverden
Beskrive og give eksempler på dyr og planter fra forskellige verdensdele, herunder hvordan dyr og planter får opfyldt deres livsbetingelser, som vand, lys, næring og temperatur på forskellige levesteder.
Give eksempler på, hvordan medier formidler viden om naturen
Kende hovedtræk af Jordens og livets udvikling.
Menneskets samspil med naturen
Give eksempler på naturanvendelse og naturbevarelse lokalt og globalt, herunder skovdrift, landbrug og fredning.
Arbejdsmåder og tankegange
Formulere spørgsmål og fremsætte hypoteser på baggrund af iagttagelser, oplevelser og mindre undersøgelser.
Arbejde hensigtsmæssigt med forskellige undersøgelsesmetoder og udstyr indendørs og undendørs samt anvende faglig læsning.
Temaer i undervisningen
Naturen omkring os (have, mark og skov)
Danske pattedyr og deres levevilkår
Fugle i haven og andre dyr
Årstidernes skiften
Danske træsorter
Udvalgte danske planter
Græssteppernes dyr
Livets udvikling
Undervisningsmateriale
Fra have, mark og skov
Hæfter om danske pattedyr fra Danmarks Naturfredningsforening
Skovens Træer (hæfte fra Skov- og Naturstyrelsen)
Biologisk Leksikon fra Munksgård
Græsstepperne fra geografforlaget
Supplerende materiale og opgaver
Undervisningsmetoder
Læsning og opgaver hjemme og i klassen
Indsamling af planter og blade, presning og genkendelse ved brug af botanikbøger og hæfter om træer.
Snak om elevernes egne oplevelser i naturen.
Lektier
Læsning og opgaver hjemme og i klassen.
Projektopgave med beskrivelse af et dyr.
Evaluering
Udvalgte opgaver om de forskellige emner, der løses i klassen.
Fremlæggelse af projekter om dyr.